MAN SVARBIAUSIA:
  • PASLAUGOS KOKYBĖ.
  • LANKSTUMAS.
  • NUOLATINIS TOBULĖJIMAS.
Matematikos mokymas TIK nuotoliniu būdu
Mano 2023 m. konsultuotų dvyliktokų egzamino rezultatų Top5:

Trupmenų prastinimas ir plėtimas

Trupmenos skaitiklio ir vardiklio dalijimas iš to paties natūraliojo skaičiaus vadinamas trupmenos prastinimu.

Pavyzdys:

12/18
=
12:6/18:6
=
2/3
.

Dėmesio! Nebijokite, jei iš karto nepastebėsite, kad trupmenos skaitiklis ir vardiklis dalijasi iš didžiausiojo bendro daliklio, tai galite atlikti ir per kelis kartus. Panagrinėkime tą patį pavyzdį:

12/18
=
12:2/18:2
=
6:3/9:3
=
2/3
.

Patarimas! Dažniausiai patogu daryti taip: sprendžiant uždavinius, mes nerašome tų skaitiklio ir vardiklio dalijimų, o paprasčiausiai tiesiog sugalvojame iš ko galime padalinti skaitiklį bei vardiklį ir, dažniausiai mintyse, padaliję nubraukiame ir parašome kas gaunasi:

12/18
=
122/183
=
2/3
.
Bendruoju atveju galime teigti, jog trupmenos
mk/nk
keitimas trupmena
m/n
yra trupmenos prastinimas. Čia ir skaitiklyje, ir vardiklyje turime bendrą dauginamąjį iš kurio padalijame.

Pavyzdys:

12/18
=
2·6/3·6
=
2/3
.
Pasitaiko atvejų, kai yra reikalinga padaryti ir atvirkščią dalyką, kad trupmeną
m/n
reikia pakeisti trupmena
mk/nk
. Toks keitimas vadinamas trupmenos plėtimu.

Pavyzdys:

2/3
=
2·6/3·6
=
12/18
.

Suprastinti trupmeną dar galima, kai jos skaitiklis ir vardiklis turi bendrą daliklį, nelygų 1. Jeigu nerandame jokio skaičiaus (nelygaus vienetui), kad dalytųsi ir iš skaitiklio, ir iš vardiklio, tuomet suprastinti nebegalima ir tokia trupmena vadinama nesuprastinamąja trupmena.
Suprastinti trupmenos nepavyks ir jeigu skaitiklis bei vardiklis yra nelygūs pirminiai skaičiai.

Pavyzdžiai:

Nebepavyks suprastinti, pavyzdžiui, tokių trupmenų:

5/7
;
8/11
;
13/14
;
19/15
; ...

Patogus paveikslėlis, kur aiškiai pateiktas paaiškinimas apie trupmenų prastinimą ir plėtimą su paprastais pavyzdžiais: Trupmenų prastinimas ir plėtimas

Trupmenų prastinimo ir plėtimo teorija su paprastais pavyzdžiais išsamiai paaiškinta šiame video: